logo
 
Stuurhuizen

De laatste jaren reviseer ik veel stuurhuizen en hulpstuurhuizen van Big Healey's. Heel vaak schrik ik

als ik zo'n stuurhuis open maak. Het zijn stuurhuizen uit auto's waar regelmatig of zelfs veel mee

wordt gereden en die gewoon gevaarlijk zijn.

Bij demontage blijkt bijvoorbeeld dat de worm los zit op de as of de kogels van de lagers niet meer op

hun plek zitten. Of dat ze veel te veel speling hebben doordat onder andere de kogelbanen van de worm

kapot zijn of zelfs de as zover is ingesleten dat deze ieder moment kan breken ( afdraaien ).

Ik kan zeggen dat drie van de vijf stuurhuizen die ik onder handen krijg slecht zijn. Daarom verzoek ik u,

als u uw stuurhuis niet heeft laten reviseren, om op korte termijn bij een Austin-Healey specialist het

na te laten kijken en/of reviseren.

Het is een te belangrijk onderdeel van de auto en u wilt echt niet rechtuit gaan als u op een bocht aankomt.

Gebroken stuurstangen zijn overigens al een paar keer voorgekomen.

De meest voorkomende oorzaak van te veel speling is de slijtage van de pitmanas in het huis. Deze is onderin

gelagerd in een bronzen bus en bovenin direkt in het huis. De kwaliteit van de verschillende materialen is

dusdanig dat niet alleen de bronzen bus maar ook de as en het huis slijt, en wel op twee plaatsen. Daar waar deze in de

bronzen bus loopt en waar deze in het huis loopt. De enige juiste oplossing is de as te laten slijpen zodat deze

weer zuiver rond is. Dan een hardchroomlaag op te laten brengen en hem daarna na te slijpen op de originele maat.

Door deze hardchroomlaag zal de as niet meer inslijten en daarbij heeft deze zeer goede loopeigenschappen.

Tevens dient deze laag ook voor een perfecte afdichting voor de oliekeering. De stuurhuizen lekken allemaal

omdat de as is ingeroest en de oliekeerring dus niet kan afdichten. Dat probleem is dan ook opgelost. Indien nodig

moet het huis worden uitgekotterd voor een tweede bronzen bus bovenin. Nadat de twee nieuwe bussen zijn geplaatst

dienen ze in lijn geruimd te worden op de juiste maat voor de as. Nu ontstaat een perfecte, spelingsvrije lagering van de as.

Iets anders dat veel voorkomt is dat de banen op de worm, waar de kogels voor de lagering lopen, gepit zijn. D.w.z. dat

de hardingslaag is aangetast. Als je daar niets aan doet zullen er steeds meer stukjes uitbreken die tussen de kogels komen.

Uiteindelijk loopt de zaak vast. Om dit te repareren moeten de beide kogelbanen, in één opspanning, geslepen worden.

Daarna kan de worm met as weer teruggeplaatst worden in het huis en door middel van shims spelingsvrij worden afgesteld.

Vul uw stuurhuis niet met vet. Dat gaat aan de kant zitten en heeft dan geen functie meer. Gebruik de speciale stuurhuisolie

van Penrite.

Als laatste wil ik u adviseren geen stuurbekrachtiging bij deze stuurhuizen toe te passen. Ze zijn er eenvoudig weg niet voor

geconstrueerd en de krachten die er met een stuurbekrachtiging op komen zijn eenvoudig weg te groot.